۱۵ داده‌ی آماری درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان

اطلاعات مهمی که باید درباره‌ی کارکنان خود بدانید
13 آوریل 2023 by
Pamika Content Team
| No comments yet

سایت whatIs.com منبعی ست برای ارائه‌ی آخرین اطلاعات و اخبار در حوزه‌ی تکنولوژی. این سایت بازدهی کار کارکنان را اینگونه تعریف می‌کند: برآورد میزان کارمفید یک نیروی کاری یا مجموعه‌ای از کارکنان. 
در اصل بازدهی کاری نیروی کار، میزان کار مفیدی که یک کارمند در بازه‌ی زمانی مشخص برای سازمان انجام می‌دهد را می‌سنجد. سازمان‌ها، صنایع و کسب‌وکارها برای موفقیت و پیشرفت، به نیروی کاری احتیاج دارند که درصد بالایی از بازدهی کاری را داشته باشد.

سازمان‌ها برای سودهی به نیروی کاری با بازدهی بالا نیاز دارند. هرچند تعداد زیادی از تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان با حضور در محیط کاری تنها ۶۰ درصد بازدهی کاری را داشته و این درصد برای کارکنانی که از خانه کار می‌کنند و دورکار هستند افزایش می‌یابد. به طور معمول کارکنان هر سه دقیقه یک‌بار حواسشان از کار به دلایل متعدد پرت می‌شود و برگزاری جلسات متعدد نیز یکی دیگر از دلایل مهم نداشتن بازدهی کاریاست. 

در این مقاله ما برای شما ۱۵ داده‌ی آماری جالب و مفید درباره‌ی بازدهی کاری کارکنان آماده کرده‌ایم. این اطلاعات برای سازمان‌ها، صنایع، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای امروزی مفید خواهد بود. امیدواریم با استفاده از این داده‌های آماری سیاست‌های جدید کاری و دیدگاه‌های نوینی در مدیریت خود به کار گیرید تا منجر به افزایش بازدهی کاری و پیشرفت و موفقیت کار شما شود. 

نکته‌ی مهم: تمامی داده‌های آماری و اطلاعات این مقاله براساس پژوهش‌هایی است که در آمریکا انجام شده  لذا از شما خواننده‌ی هوشمند انتظار داریم حین خواندن این مقاله، تفاوت‌های فرهنگی و کاری در ایران را از یاد نبرده و با توجه به جریان کاری و اداری ایران برداشت خود را از این مقاله داشته باشید. امید است این مقاله، انگیزه‌ای باشد برای پژوهشگران ایرانی، در جهت تحقیق و جست‌وجو پیرامون فرهنگ‌ها و سیاست‌های غالب کاری در میان کارکنان ایرانی. 


احتمال دارد بازدهی کاری کارکنان از خانه، بیشتر از محل کار باشد

در طی یک نظرسنجی در آمریکا، تعداد کارکنانی که معتقد بودند اگر در خانه کارکنند بازدهی کاری بیشتری دارند ۴ برابر تعداد کارکنانی بود که حضور در محل کار را مفیدتر از خانه می‌دانستند. شاید دلیل این نتیجه کم‌تر بودن سروصدا و عوامل حواس‌پرتی در خانه به نسبت یک دفتر کاری بزرگ و شلوغ باشد شاید هم درونگرایی و نبودن اجبار برای مکالمات روزمره‌ی اداری یکی دیگر ازین دلایل باشد.

کارکنان معمولا با حضور همکاران دیگر، زنگ تلفن، صدای بلند گفتگوها و یا افرادی که در محیط کار در رفت‌وآمد هستند، تمرکزشان بهم ریخته و یا حواسشان از کار پرت می‌شود. به محض این‌که یکی از کارکنان تمرکز خود را از دست بدهد، ۲۳ دقیقه زمان لازم دارد تا دوباره بر روی کار تمرکز کند. درحالی‌ که هنگام دورکاری، بسیاری ازین عوامل حواس‌پرتی در خانه وجود ندارند.

پیشنهاد پامیکا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر در این حوزه:

چرا کارکنان قوی، «فرهنگ های قوی» را ترک می کنند؟


تعدادی از کارکنان نیز هستند که به گفته‌ی خودشان شخصیتی درونگرا دارند. این کارکنان معتقدند هنگامی که دورکار هستند بازدهی کاری بالاتری دارند چراکه در خانه راحت بوده و مجبور نیستند برای تعامل ‌و ارتباط‌های روزمره همکارانشان انرژی مصرف کنند و ازین بابت تحت فشار نیستند. 

برخی دیگر از کارکنان نیز دلیل افزایش بازدهی کاری در دورکاری را نداشتن اجبار در رفت‌وآمد روزانه به محل کار می‌دانند. چراکه به خاطر حذف زمان رفت‌وآمد، آن‌ها به مراتب حس آرامش بیشتری دارند و حتی راحت‌تر می‌توانند برای تکمیل یک پروژه، چندین ساعت اضافه‌کاری کنند. 

کارکنان به طور میانگین، هر سه دقیقه یک‌بار تمرکزشان بر کار را از دست می‌دهند 

تحقیقات علمی ثابت کرده که پس از هربار حواس‌پرتی، ۲۳ دقیقه برای تمرکز مجدد زمان لازم است. خوشبختانه آنقدرها هم حواس ما از کار پرت نمی‌شود، درست است؟ خیر! کاملاً نادرست است! 

براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اِرواینِ کالیفرنیا، حداکثر هر سه‌ دقیقه و پنج ثانیه کارکنان تمرکز خود را برکار از دست می‌دهند. در واقع هر سه دقیقه و پنج ثانیه اختلال در تمرکز و به دنبال آن ۲۳ دقیقه برای تمرکز مجدد بر کار! 

این یعنی کارکنان به ازای هر ۲۶ دقیقه حضور در محل کار، ۳ دقیقه کار مفید انجام می‌دهند و این باورکردنی نیست!‌ 

کارکنان دورکار ۵۲٪ کمتر از دیگر کارکنان مرخصی می‌گیرند

 کارکنانی که برای کار انگیزه و اشتیاق بیشتری دارند، بهتر و مدت زمان بیشتری کار می‌کنند.

کارکنان دورکار معمولا کمتر از کارکنانی که به صورت حضوری کار می‌کنند، برای بیماری، تعطیلات یا انجام کارهای شخصی مرخصی می‌گیرند. 



 کارمندان اداری به طور میانگین، کم‌تر از ۳ ساعت در روز بازدهی کاری دارند

در تمامی گروه‌های شغلی، میانگین بازدهی کاری کارکنان، روزانه ۶۰ درصد یا کم‌تر است. اما این درصد، درباره‌ی کارمندان اداری به صورت معناداری کم‌تر از بقیه‌ی کارکنان در دیگر گروه‌های شغلی‌ است. یافته‌های Voucher Cloud از پژوهشی که درباره‌ی بازدهی کاری کارمندان اداری انجام داده است نشان می‌دهد کارمندان اداری به طور متوسط تنها ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه در روز بازدهی کاری دارند. 


با فرض یک روز کاری ۸ ساعته، کارمندان اداری در هر روز ۵ ساعت و ۳۷ دقیقه هیچ بازدهی کاری ندارند. این یعنی دریایی از زمان و منابع مالی که روزانه به راحتی به هدر می‌رود.

فریلنسرها ۳۶ ساعت در هفته بازدهی کاری دارند

برخلاف کارمند اداری، یک فریلنسر در هفته ۳۶ ساعت بازدهی کاری دارد. اگر فرض کنیم که فریلنسرها نیز مانند کارمندان اداری ۵ روز در هفته کار می‌کنند، این یعنی یک فریلنسر به طور متوسط ۷ ساعت در روز بازدهی کاری دارد. 

دلیل بازدهی کاری بالا در فریلنسرها به نسبت کارمندان اداری چیست؟‌ فریلنسرها بیشتر از مشاغل دیگر، زمان صرف می‌کنند چراکه رابطه‌ای مستقیم میان بازدهی کاری آنان با درآمدشان وجود دارد و فریلنسرهایی با بازدهی کاری کم‌تر، درآمد کم‌تری دارند. به همین سادگی!‌ 

پیشنهاد پامیکا برای مطالعه‌ی بیشتر: توسعه‌ی مهارت‌های کارکنان

 

​جلسات، بسیار ناکارآمد هستند

برگزاری جلسات همیشه به معنای اتلاف زمان نیست اما تحقیقات نشان داده است که جلسات همیشه مفید و پربازده نیستند! پژوهشی که توسط گروه Atlassian درباره‌ی جلسات انجام شده به نتایجی حیرت‌انگیز درباره‌ی تاثیر جلسات رسیده است: 

۹۱ درصد کارکنان حاضر در جلسه، دچار افکار و خیالبافی‌های روزمره می‌شوند.
۳۹ درصد کارکنان حاضر در جلسه،‌ خواب یا چرتی کوتاه در حین جلسه دارند.
۹۶ درصد کارکنان در طول کار خود حداقل در یک جلسه‌ی الزامی حاضر نمی‌شوند.
۷۳ درصد کارکنان در حین جلسه، کارهای دیگر خود را انجام می‌دهند.
۵۰ درصد کارکنان عقیده دارند جلسه باعث اتلاف وقت است.
۸۹ درصد کارکنان از جلساتِ بی‌تاثیر یا بدون‌ برنامه شکایت دارند.

این نتایج درباره‌ی جلسات، اتلاف وقت و استفاده‌ی نادرست از زمان را به خوبی نشان می‌دهند.


چاقی بیش از حد و دیگر بیماری‌های مزمن، سالانه ۱۵۰ بیلیون دلار برای کارفرمایان هزینه دارد 

​در آمریکا مدیران و کارفرمایان سالانه ۱۵۳ بیلیون دلار برای عدم سلامت جسمی کارکنان مانند چاقی بیش از حد و دیگر بیماری‌های مزمن هزینه می‌کنند. این هزینه‌ها شامل: نقص عملکرد کارکنان به خاطر بیماری، مرخصی استعلاجی، بیمه‌ و.. است. اگر مدیران و کارفرمایان برنامه‌های ورزشی روزانه را در روزهای کاری به طور منظم برگزار کنند یا برای کارمندان امکان چکاپ‌های سالانه و بررسی وضعیت سلامتی را فراهم آورند، تصور می‌کنید چه مقدار ازین هزینه‌ی بسیار زیاد سالانه کم می‌شود؟

مدیران و کارفرمایان برای افزایش سلامت و کاهش بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، دیسک کمر و.. می‌توانند با تعیین تسهیلات و پاداش در ارتباط با شاخص‌های سلامت جسمانی، کارکنان خود را برای داشتن جسم و روحی سالم‌تر و روی آوردن به ورزش تشویق کنند.

​فیسبوک سالانه ۲۸ بیلیون دلار برای مدیران و کارفرمایان هزینه دارد

 در ادامه‌ی یافته‌های پژوهشی Atlassian ، شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک سالانه ۲۸ بیلیون دلار هزینه برای کارفرمایان دارد! این هزینه به این دلیل است که در آمریکا، کارکنان ۳۲ درصد از زمان خود در یک روز کاری در فیسبوک می‌گذرانند. اگر کارمندی مشغول جست‌وجو و یا تعامل در شبکه‌های مختلف اجتماعی باشد نمی‌تواند درست و مفید کار کند. در نتیجه بازدهی کاری پایین آمده و سالانه مقدار زیادی پول به هدر خواهد رفت.

کارکنانِ تاثیرگذار، بازدهی کاری بیشتری دارند 

​پژوهشی طولانی مدت در خصوص کارمندان، نشان می‌دهد کارمندانی که اجازه‌ی مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مهم را دارند به طور کلی عملکرد کاری بهتری دارند. وقتی کارکنان پیشنهادها و نظرات خود را در تصمیم‌گیری‌های مهم کاری، تاثیرگذار می‌یابند، خود را در جریان کاری در جایگاهی مهم حس می‌کنند و متوجه می‌شوند که به حضور آنان در کار مهم و محترم شمرده می‌شود. هنگامی که این احساس‌ در کارکنان به وجود بیاید، بازدهی کاریشان نیز بالاتر خواهد رفت.

به طور کلی اگر افراد حس کنند که درحال سرمایه‌گذاری بر روی کاری هستند و در ساخت و پیشرفت کار شریک هستند معمولاً خود را موظف می‌دانند که برای موفقیت آن کار تلاش کنند و زمان و انرژی خود را صرف انجام آن کار می‌کنند. 

٪۸۶ از کارکنان ترجیح می‌دهند در تنهایی کار کنند 

حداقل ۸۶ درصد کارکنان ترجیح می‌دهند چه در خانه چه در محل کار، تنهایی و به صورت جداگانه کار کنند. کارکنان معتقدند وقتی در فضایی جدا از سایرین کار می‌کنند تمرکز خود را کم‌تر از دست می‌دهند. 

 کارکنان به دلیل این‌که نیازی نیست رفتار خاص یا تعامل مشخصی با افراد برقرار کنند، فشار کم‌تری احساس می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند روی کارشان تمرکز کنند. 

این استقلال کاری را حتی می‌توان به پروژه‌ها نیز تعمیم داد. بسیاری از کارکنان ترجیح می‌دهند پروژه‌ها را به تنهایی پیش ببرند تا به صورت گروهی. این نتیجه در بسیاری از موارد دیگر نیز صادق بوده حتی در مواردی که تنها کار کردن سبب بیشتر و سخت‌تر کار کردن شده است. 


بیش از ۸۰٪ کارکنان تقاضای کمک هزینه دارند 

در یک نظرسنجی از ۲۲۰ نفر دارای مشاغل دفتری، ۱۷۵ نفر ترجیح می‌دادند شرکتی که در آن کار می‌کنند بخشی تحت عنوان کمک‌هزینه به کارکنان خود ارائه دهد. کارکنانی که نگران مسائل مالی و هزینه‌های زندگی خود باشند بازدهی کاری کمتری دارند. کارکنان باید از نظر مالی، نگرانی نداشته و اعتماد به نفس داشته باشند. اعطای وام نیز یکی دیگر از تسهیلات کم‌هزینه‌ای ست که می‌تواند به بسیاری از کارکنان از نظر مالی کمک کند.

کارکنانی که می‌توانند یک روز در ماه دورکار باشند ۲۴ ٪ هنگام کار شادتر هستند

کارمندانی که در محل کار خود اصلا شاد نیستند و برای پایان روز کاری لحظه‌شماری می‌کنند موضوع بسیاری از سریال‌های کمدی هالیوود است. داده‌های آماری نشان می‌دهد ایجاد امکان دورکاری به صورت یک روز در ماه می‌تواند به کلی روحیه‌ی کارمندان را تغییر دهد. ۲۴ درصد افزایش رضایت از کار، درصدی قابل توجه و بسیار عالی است! سازمان‌ها، صنایع و کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد امکان یک روز دورکاری در ماه تا ۲۴ درصد میزان رضایت شغلی کارکنان خود را بالا ببرند و درنتیجه‌ای با هزینه‌ای کم، بازدهی کاری بیشتری بدست آورند. 

نتیجه‌گیری:

نتیجه‌ی مقاله مشخص است! کارکنان خواهان برنامه‌ی کاری منعطف و امکان کار از خانه یا مدل کاری تلفیقی (حضوری ـ دورکاری) هستند حتی اگر این امکان به صورت موقتی برایشان ایجاد شود. افزایش رضایت شغلی که حاصل شرایط مختلف کاری می‌باشد، بازدهی کاری کارکنان را بالا می‌برد و در نتیجه سازمان‌ها، صنایع و کسب‌وکارها می‌توانند با فراهم کردن محیطی امن و تهیه‌ی امکانات مورد نیاز، رضایت خاطر و احساس امنیت را در کارکنان خود ایجاد کرده تا بازدهی کاری را بالا ببرند.

پامیکا با بهره‌گیری از تکنولوژی و دیدگاه‌های نوین کاری به شما این امکان را می‌دهد تا با ایجاد فضایی بهتر و کارآمدتر برای کارکنان، شاهد افزایش بازدهی کاری کارکنان باشید. پامیکا با درنظر گرفتن انواع مدل‌های کاری به شما امکان ایجاد فرصت دورکاری برای کارکنان را می‌دهد و نیز با در نظر گرفتن سرویس‌های کاری متنوع، تجربه‌ای با کیفیت و لذت‌بخش از انجام کارهای حضوری را برای کارکنان رقم‌ می‌زند. 

منابع:

مقاله‌ی 15Employee Productivity Statistics You Want to Know

 از سایت:apollotechnical.com

بررسی قابلیت‌های سرویس پامیکا





Pamika Content Team 13 آوریل 2023
اشتراک گذاری
Archive
Sign in to leave a comment